lørdag 26. juli 2014

Fering av nasjonaldagen.

Det er ikke måte på feiring her i Peru! På skolen var det feiring når jeg var der, så har det også vært barnetog i byen, og i går var det feiring her på barnehjemmet. Siden det var lørdag, gikk jeg ned for å møte alle barna. Det som møtte meg nede ved husene, var et eneste kaos av rigging. Det var pynta opp med busker og trær, og ungene gikk i peruanske drakter og kostymer. Det viste seg at i dag skulle det feires!

Her i Peru er det sånn at de har delt landet inn i tre deler som dere ser her:
La selva - jungelen/amazonas.
La sierra - Som er fjellene: Macchu Picchu f.eks.
La costa - Som er kysten.














I disse tre delene lages forskjellig mat, og man har forskjellig klær. Dette brukes i feiringen. På barnehjemmet var det satt opp tre "boder", og barna var fordelt på disse tre. Det var dansing, mat, klær osv. Fantastisk! Ble iallefall veldig mett! Det var masse forskjellig mat, både mat fra jungelen, kysten og fra fjellende. Så dette var utrolig spennende.
Jeg har til og med smakt på cuy, noe jeg tror er marsvin... På bildet under er det stakkars dyret.

































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar