lørdag 2. august 2014

Mitt store eventyr i Lima..

Da har jeg akkurat kommet tilbake til barnehjemmet, fra nesten en uke i Lima. Lørdag kveld tok vi nattbussen til hovedstaden, noe som tok over 12 timer. Etter all maten jeg hadde spist på barnehjemmet i anledning fiestas patrias, så var ikke dette den beste bussturen jeg har hatt.. En utrolig humpete vei, med litt vondt i magen, og ei jente som i tillegg blir fort bilsyk. Heldigvis endte det med at jeg sovnet, og jeg kom igjennom dette å. Det skal også sies at denne bussen hadde "senger", noe som gjorde bussturen mer komfortabel. 

Det skal sies at disse to bildene er tatt på veien hjem, hvor jeg var i litt bedre form :) Litt dosete men..




Jeg fikk bo hos moren til Patty, Gloria sammen med resten av familien til Patty. Noe av det som var vanvittig deilig, var å dusje! Fy søren å herlig! Det er vært to dager fri her i Peru (28 og 29 juli) på grunn av nasjonaldagen. Derfor ble det feiring med masse mat. Her i Peru spiser de utrolig mye! Gloria lager utrolig deilig mat, og er ei vanvittig herlig dame. Jeg satte utrolig stor pris på klemmen jeg fikk da jeg kom. Jeg ble tatt i mot med åpne armer. 

Den ene dagen tok jeg meg en tur rundt i Chorrillos, der jeg bodde. Jeg fikk beskjed om å være veldig forsiktig, og holde veska innenfor jakka.. Det gikk veldig bra, og var utrolig spennende og valse rundt i de små butikkene og markedene. Det endte til og med med at jeg satte meg i en frisørstol midt på markedet, og fikk stussa håret for kun 25 kr.. Jeg ble nærmest dratt inn i salongen, og dytta ned i stolen. Noe jeg synes var fantastisk moro. Og resultatet ble greit det! :)
Denne dagen fikk jeg også et nummer, av en gutt som stoppa meg på gata. Dessverre har jeg ikke rukket å ringe han opp, men får vel gjøre det.. Til uka kanskje?
Jeg ble også stoppet av en gammel mann som bare hadde lyst til å hilse på meg, og ta meg i handa. Noen ganger føler jeg meg litt beglodd der jeg går.. 

Jeg dro også alene til Miraflores, hvor jeg gikk litt i "kjente trakter". Det var deilig å gå et sted hvor jeg faktisk følte jeg hadde bittelitt kontroll på hvor jeg gikk i og med at det var der jeg bodde i fjor. Der endte jeg opp på kafe Haiti, for å drikke verdens beste is-limonade! Den er ubeskrivelig fantastisk god! 

Det å valse rundt helt alene, var veldig rart. Er jo litt skummelt, men jeg lærer så utrolig mye av det! Så i Miraflores ble jeg endel timer, og så tok jeg taxi tilbake. Jeg fikk streng beskjed om å gå til et hotell å få hjelp av dem til å få en TRYGG taxi hjem. Så jeg hørte på dette, og endte opp med å få hjelp fra hotellet fra i fjor. Det skal sies at de trodde jeg var gått meg vill, så jeg sa bare ja jeg.. Også fikk jeg god hjelp. På en måte var jeg jo litt på villspor.. Var jo et stykke hjemmefra :P

Jeg var også på et Peruansk Sirkus! Noe som var utrolig artig. Jeg likte spesielt godt musikken og dansinga, og selve aktørene var fantastisk flinke. Også et museum har jeg besøkt, noe som var spennende.


En episode må jeg fortelle om. Det var da jeg skulle innom en butikk å få kjøpt bind. Først forklarte jeg dama bak disken hva jeg skulle ha. Hun sa okei, og fikk ei annen dame til å hente det og legge det i en pose. Damen ga meg en lapp, og jeg ble bedt om å gå til neste kasse. Her måtte jeg gi lappen til dame nummer to, og her var det betaling. En ny lapp med stempel fikk jeg, og måtte gå til ei tredje dame og vise lappen min, for så å få posen min.. Da jeg gikk ut av butikken lo jeg litt for meg selv.. En dame til å skrive på lapp hva jeg skulle ha, en dame til betaling, og en dame til å hente og gi posen.. Peru er utrolig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar